Menu

wtorek, 16 kwietnia 2013

Dla kawoholików i innych kawoszy


 Kafeteria ciśnieniowa ze stali nierdzewnej.

Opis producenta: Łatwe i wygodne parzenie kawy. Kawa na miarę Italii. Ciesz się zapachem i aromatem świeżej kawy we włoskim stylu. Z kafeterią ciśnieniową ze stali nierdzewnej zaparzysz tradycyjną kawę lub mocne espresso. 

Zanim zaczniesz:
- Kawiarkę możesz stawiać zarówno na palniku gazowym, jak i elektrycznym. Używaj małego lub średniego płomienia, dzięki temu unikniesz osmalenia kawiarki sadzą oraz stopienia rączki.
- Przed pierwszym użyciem, napełnij aż po zaworek zbiornik czystą wodą. Następnie do pojemniczka z filtrem wsyp kiepską kawę (albo już wcześniej zaparzoną), postaw na palnik i pozwól aby napar się zaparzył. W ten sposób porządnie wyczyścisz maszynkę, a przy okazji sprawdzisz czy zawór odprowadzający nadmiar ciśnienia dobrze działa.

Tutaj pojawia się później nasza pięknie pachnąca kawa ;)

Sposób parzenia kawy:
1. Wlej odpowiednią ilość wody do dolnego zbiorniczka.
2. Umieść sitko z lejkiem na dolnym zbiorniczku i wsyp do niego zmieloną kawę.
3. Dokręć górny zbiorniczek i postaw na kuchence.
4. Gdy świeżo zaparzona kawa pod wpływem wytworzonego ciśnienia przeleje się do górnego zbiorniczka a z dzióbka kafetiery zacznie się wydobywać para, kawa jest gotowa. Zdejmij kafetierę z kuchenki i przelej napój do filiżanki.

Od lewej: zbiornik na wodę, filtr na kawę, pojemnik na gotową kawę.

Trzeba jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
- do pojemnika na wodę wlewaj zawsze świeżą, sprawdzoną wodę (najlepiej mineralną niegazowaną), nigdy nie wykorzystuj ciepłej, wcześnie podgrzanej wody, ponieważ rujnuje to smak kawy
- filtr do kawy napełnij świeżo zmieloną kawą, ale nie ubijaj jej, tylko równomiernie ją rozłóż
- postaw kafeterię na bardzo małym ogniu
- nie dopuścić do gotowania się kawy, może się przypalić.

Moja opinia: Ekspres ciśnieniowy to bardzo dobre rozwiązanie dla osób uwielbiających kawę, ale dobra maszyna to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Proces parzenia jest w tym wypadku tak zmechanizowany, że psuje to końcowy efekt tym najbardziej wytrawnym kawoszom. O wiele tańszym rozwiązaniem jest więc kafeteria ciśnieniowa. Skuszona ofertą w Biedronce kupiłam ją za 24,99 zł. Nie sądziłam, że jest taka różnica między klasycznie robioną kawą, a taką z kafeterii. Po pierwszym łyku mogłam już stwierdzić, że różnica jest diametralna.

Kawa zaparzana tradycyjnie

Kawa z  kafeterii 
Zalety:
- zapach kawy intensywniejszy i przyjemniejszy
- przejrzystsza barwa napoju
- smak bardziej wyrazisty, mocny
- kawa jest smaczniejsza
- nie ma w pitym napoju kamienia
- potrzeba mniej mleka, śmietanek żeby zabielić kawę (taka kawa nawet mi smakuje bez mleka ;))

Wady:
- musimy myć ją ręcznie
- przed każdym użyciem trzeba ją wypłukać
- zabiera więcej czasu przygotowanie kawy


Małe podsumowanie: Jest to bardzo dobry i tani produkt dla wielbicieli kawy. Raczej leniwym osobom bym tego nie poleciła, z racji tego, że trochę czasu trzeba poświęcić temu sprzętowi. Chociaż jest jeden plus dla leniwych ;). Jak wstawiałam wodę i wychodziłam z kuchni często szybciej woda była gotowa niż ja przygotowałam kubek z kawą, a wiadomo, że kawę mieloną trzeba zalać wrzątkiem. Wtedy zmuszona byłam pić kawę rozpuszczalną, która do zbyt zdrowych nie należy. Kiedy wstawiam kawę w kafeterii, nie mam tego problemu. Po prostu wlewam kawę z kafeterii prosto do kubka i cieszę się jej smakiem. Uwaga, kawa z tego sprzętu może uzależniać ;). Na potrzeby testu zaparzyłam dwa szklanki kawy: zwykłą z czajnika, kawę z kafeterii. Po łyku kawy klasycznie zaparzanej nie byłam w stanie jej wypić do końca. Od dawna już piję kawę tylko z kafeterii. Jeszcze jedna uwaga – ja lubię pić dużą kawę w kubku, im więcej tym lepiej, a moja 300 ml kafeteria starcza na jeden niecały kubek. Moi rodzice po wypróbowaniu tego cuda także sobie sprawili taki sprzęt, ale pojemniejszy – 450 ml. Jeszcze jedna uwaga, jeżeli będziesz kupować kafeterię to dokładnie sprawdź czy wewnętrzny filtr zbiornika jest dobrze przymocowany i czy w komplecie jest dodatkowa uszczelka :). 

2 komentarze:

  1. Witam:)
    Pyszna jest kawka z kafeterii, też się delektowałam jej smakiem :/ Dopóki nie zaczęłam robić pięciu rzeczy na raz i przypaliłam moje "cudo" a po takiej akcji nie ma szans na dalszą współpracę:)
    Teraz się szykuję do zakupu ale w Biedronce jeszcze nie widziałam, muszę dobrze poszukać:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kupiłam ją w Biedronce jakiś miesiąc temu. Ale zauważyłam, że jest różnica czasowa między ofertami w niektórych miastach, więc może jeszcze trafi do Ciebie :). Jedno muszę przyznać tej kafaterii - jest lepszej jakości niż ta, którą zamówili moi rodzice przez allegro ;).

      Usuń